• فارس ، کازرون ، خیابان شریعتی ، کوچه روزی طلب
  • 07142219469

گذري بر تيم و اهمیت  كار تيمي در مؤسسات خيريه (قسمت دوم)

  1. اصلی
  2. وبلاگ مقالات
  3. پروفایل مقاله
image description

با توجه به مسائل اجتماعي و فرهنگي كشور و مردم ايران، به عقيده بنده كه تجربه چندين سال همكاري در سطوح مختلف سازماني را با موسسات خيريه و داوطلبانه دارم  نمونه‌هاي متداول تيم‌ها در موسسات خيريه كشور شامل اين پنج مورد است:

گذري بر تيم و اهمیت  كار تيمي در مؤسسات خيريه

 

انواع تيم در موسسات خيريه :

استيفن رابينز در كتاب خود بيان مي‌كند كه تيم‌ها را مي‌توان براساس اهدافي كه دارند به چهار دسته طبقه‌بندي کرد كه عبارتند از:

 تيم‌هاي حل مساله، تيم‌هاي كاري خودگردان، تيم‌هاي فرا وظيفه‌اي و تيم‌هاي مجازي.

 

با توجه به مسائل اجتماعي و فرهنگي كشور و مردم ايران، به عقيده بنده كه تجربه چندين سال همكاري در سطوح مختلف سازماني را با موسسات خيريه و داوطلبانه دارم  نمونه‌هاي متداول تيم‌ها در موسسات خيريه كشور شامل اين پنج مورد است:

 

۱-  تيم استراتژيك (strategic team): تيمي است كه رهبري و جهت‌دهي حركت موسسه را برعهده دارد. اعضاي اين تيم بايد قادر باشند كه تغييرات محيط بيرون را به سرعت درك و پايش نمايند. اعضاي هيات امنا و هيات مديره در اين قالب قرار مي‌گيرند. براساس آنچه معمولا در اساسنامه موسسات هم ذكر مي‌شود، هيات امنا خط مشي كلي موسسه را تدوين و جهت‌دهي مي‌كند.

 

۲- تيم مديريت (management team): تيمي است كه جزئيات اهداف و طرح‌هاي اجرايي را تنظيم مي‌كند و منابع مالي مورد نياز را مشخص مي‌كند. اعضاي اين تيم روزانه مديريت و هدايت امور را از نزديك برعهده دارند؛ مديران و مسوولان تيم‌هاي كاري مختلف (به‌جز تيم استراتژيك كه در سطحي بالاتر قرار دارد) از جمله مدير روابط عمومي، مدير جذب و مدير مددكاري تيم مديريتي موسسه را تشكيل مي‌دهند.

 

۳- تيم عملياتي (operational team): از نفراتي تشكيل مي‌شود كه در مواجهه مستقيم با گروه‌هاي هدف هستند؛ يعني افرادي كه از محصولات (كالا يا خدمات) موسسه استفاده مي‌كنند. تيم عملياتي در واقع وظيفه اصلي موسسه را كه دليل شكل‌گيري آن است، به انجام مي‌رساند. گروه‌هاي هدف ممكن است توان‌يابان، مددجويان، روشندلان يا بيماران سرطاني باشند.

 

۴- تيم پشتيباني (support team): اعضاي اين تيم در نقش پشتيبان تيم‌هاي ديگر به خصوص تيم عملياتي انجام وظيفه مي‌كنند و كمك مي‌كند كه تيم‌هاي ديگر وظايف خود را به طور اثربخش به اجرا رسانند. نقش اين تيم ممكن است در بسياري از موارد به طور ملموس و محسوس به چشم نيايد؛ اما بدون همكاري موثر اين تيم، ساير تيم‌ها نمي‌توانند آن‌طور كه بايد و شايد به اهداف خود برسند. اعضاي اين تيم ممكن است شامل پرسنل موظف، افراد داوطلب يا تركيبي از هر دو باشند.

 

۵- تيم موقتي (temporary team): تيم‌هايي كه براي طرح‌ريزي يا بررسي موردي خاص تشكيل مي‌شوند و ممكن است دربرگيرنده اعضاي مختلفي از پرسنل موظف، داوطلبان، خدمات گيرندگان و هيات امنا باشند تيم‌هاي موقتي ناميده مي‌شوند. اين تيم‌ها داراي تاريخ انقضا هستند كه همان تاريخ به سرانجام رسيدن مسئوليت و پروژه‌اي‌ است كه براي آنها تعريف شده است. استفاده از اين تيم شيوه مناسبي جهت استفاده از تفكر و خردجمعي اعضا در طرح‌ريزي يا اجراي يك خط‌مشي يا شيوه عمل تازه و همچنين تجزيه و تحليل و راه‌حل‌يابي مسائل پيچيده و جديدي است كه پيش از اين موسسه با آن مواجه نبوده است. دوره حيات اين تيم ممكن است فقط چند روز، چند هفته يا چند ماه باشد. تيم‌هايي كه پيش از برگزاري برنامه‌ها و بازارچه‌هاي خيريه براي اجراي هرچه بهتر اين برنامه‌ها تشكيل و پس از اتمام برنامه يا بازارچه ضرورت وجودي ندارند، نمونه‌اي بارز از تيم‌هاي موقتي هستند.

تماس با ما : 07142219469

پل های ارتباطی شما با مؤسسه خیریه رادمردی و احسان مروای شهرستان کازرون

ارسال پیام برای موسسه

شماره حساب موسسه

شماره کارت : 6063737005191935

شماره شبا : IR100600480701115114943001

خیریه رادمردی و احسان مروا